ya Rabb..

Friday, March 4, 2011

ini bukan lakonan


sekadar nak menceritakan sesuatu yang benar.

harap yang membaca tak salah anggap. jangan sangka aku terlalu mengagungkan Jepun. cuma nak menggambarkan sebuah realiti yang aku lihat dan fikirkan.

kalau rasa apa yang bakal diketengahkan adalah sesuatu yang baik, ambil dan ikut. kalau rasa ada lebihan azam dan kekuatan, laksanakan. kalau tak setuju, buat diam dah laa

siapa tahu yang membaca post ni, satu hari nanti akan menduduki kerusi empuk setaraf dengan yang akan diperkatakan.kalau bukan hari ini atau esok, bila-bila je la yang boleh. apapun, contohilah kesederhanaan beliau selagi termampu.

memindahkan sebuah budaya tak perlukan tenaga sasa laksana memindahkan satu set sofa ke rumah sebelah. ia cuma perlukan akal dan jiwa yang mahu berfikir.

mari berfikir tentang ini..



dah tengok??

fikir dan bandingkan dengan budaya kita..

mana pemandu peribadi beliau? mana kereta syarikat?

pernah lihat CEO MAS naik bas pergi tempat kerja? aku tak pernah sebab aku tak kenal pun siapakah CEO MAS..lol

ok2..sebenarnya post ini bukanlah bertujuan nak menyerang CEO MAS or mana-mana CEO di Malaysia or dunia.

fokus tulisan aku nih bukan kepada CEO sahaja, tapi fokus aku adalah kepada mereka yang mampu demand macam-macam dari company, wang rakyat, perbendaharaan negara or anything else la. why not kita contohi mamat di atas. sweet rite? aku tak kenal pun mamat ni secara peribadi tapi bila tengok video nih, aku jadi suka dan senyum. beruntungnya semua staff-staff JAL.
Tapi perkara ni bukan berlaku kepada JAL saja. Banyak lagi contoh yang sama macam nih yang aku lihat dan bandingkan dengan tanah air tercinta yang membuatkan aku jatuh cinta dengan Jepun dalam beberapa aspek. dalam beberapa aspek ok! bukan semua. =)

hurm..berbalik kepada persoalan mana pemandu peribadi beliau? mana kereta syarikat?, aku yakin dia ada semua tu. cuma dia akan guna bila perlu je kot

mungkin orang akan cakap ni adalah kehendak peribadi dia untuk berkorban. bukan polisi company. so apa kena mengena dengan kita. setiap orang ada kehendak, keinginan dan keperibadian yang berbeza bukan?biar la dia pilih jalan tersebut. kita ikut cara kita; 'yang di atas' mesti diraikan! jawapan aku, ni adalah budaya mereka. budaya dan diulang lagi, BUDAYA! tapi bisa saja budaya yang baik itu ditinggalkan oleh sebilangan masyarakat Jepun sendiri. kalau ada orang Jepun yang tak seiring dengan budaya Jepun yang baik ini kita jangan ketengahkan sebagai alasan untuk menolak contoh dari Haruka Nishimatsu-san nih. ingat, budaya adalah sesuatu yang boleh ditiru dan diubah-ubah. kita tak mampu ubah keturunan, darah, sepet or bulatnya mata menjadi Jepun tapi kita mampu ubah budaya kerja.insyaAllah

mungkin sudah masanya ceo-ceo, general managers, profesor-profesor, tnc-tnc or even menteri (juga isteri menteri) dan raja-raja atau sesiapa sahaja yang berkenaan mengalihkan pandangan ke Jepun. cukup-cukuplah ikut contoh ceo, GM, or menteri-menteri dari amerika dan sekutunya. membazir tu kan tak elok. kalau membazir duit sendiri boleh tahan lagi. ni bazir duit orang 'bagi'. tak molek kot. lagipun laporan audit kan dah cakap/warning by 2019 Malaysia berpotensi untuk bankrup. so tunggu apa lagi??

ok lah, taknak tulis panjang-panjang. nak share yang ni je.
harap-harap bermanfaat. manfaatnya, kalau bukan hari ini, mgkin esok lusa dan seterusnya.
kalau bukan generasi hari ini, mungkin generasi seterusnya..

bismillah ar-rahman ar-rahim. dengan namamu ya Allah, aku berharap dan berdoa agar budaya yang baik ini terpindah ke tanah air tercinta, Malaysia..ameen

salam perubahan~
^_^

3 comments:

hakimhardcore said...

"juga isteri menteri".....hehehehe.
sakan dia perli org

ket syakirahim said...

opsss~

Y0unG TraFf0rD said...

amin...mudah2an...