ya Rabb..

Sunday, March 13, 2011

ia adalah sebuah cinta


hari ini menghilangkan kesunyian dan kerisauan pagi dengan berlayar di alam youtube setelah bosan menonton al jazeera dan laporan berita Jepun. terjumpa pulak dengan produk cetak rompak a.k.a plagiarism yang membuatkan diri tersenyum keseorangan. kreatif! not bad laaa orang kedah cakap..^_^

saksikan ini...



dan ini juga..



ambillah apa yang dirasakan baik dari kedua-dua clip nih..=)

secara umumnya aku suka dengan kedua-dua clip. both the original poem and the copied one. tapi suka tak bermakna setuju dengan semuanya. ada ruang untuk perbezaan pendapat. memandangkan post ini bukan bertujuan menganalisis or mengkritik karya sastera, perbezaan pendapat tentang kedua-dua hasil kerja ini aku simpan dulu. cuma ingin berkongsi part yang paling aku suka dari kedua-dua video clip sahaja.

kata-kata pecah berkeping keping begitu sampai kepada cinta/tarbiyyah

dalam menguraikan cinta/tarbiyyah, akal terbaring tak berdaya

bagaikan keldai terbaring dalam lumpur

cinta/tarbiyyah sendirilah yang menerangkan cinta/tarbiyyah dan per-cinta/tarbiyyah-an


benar sekali..
bila orang bertanya apa manisnya tarbiyyah, ramai yang kehilangan kata-kata untuk menghuraikan kemanisan tersebut. samalah seperti orang bertanya "manisnya gula itu bagaimana ya?" yang ditanya pasti bingung untuk memberi gambaran sifat manis gula tersebut dengan kata-kata kepada yang bertanya. cara paling berkesan untuk menerangkan sifat manis tersebut adalah dengan memberi gula kepada yang bertanya. dan seterusnya yang bertanya pula mesti sudi membiarkan gula cair di atas lidahnya. insyaAllah dia akan faham apa itu kemanisan gula selagi lidahnya berfungsi dengan baik.

berbalik kepada hal tarbiyyah, memahami erti tarbiyyah secara takrifan tekstual tanpa memberanikan diri berada di dalam madrasah tarbiyyah atau menjadi penonton dari luar madrasah tarbiyyah bukanlah kaedah yang efektif untuk memahami kemanisannya. anda pasti terpinga-pinga kehairanan sekiranya kaedah yang kurang efektif ini terus diamalkan. tinggalkan kaedah tersebut dan masuklah ke dalam mana-mana madrasah yang menyediakan ruang pentarbiyyahan, nescaya yang bertanya or yang tertanya-tanya akan faham. yang ditanya insyaAllah tidak akan kedekut untuk membuka jalan kepada yang bertanya or yang tertanya-tanya. sehikmah mungkin anda akan disantuni insyaAllah. mudah-mudahan kemanisan akan tersebar luas. bila masing-masing sudah faham dan menikmati kemanisan tarbiyyah, persoalan mengapa seseorang beria-ia benar meninggalkan urusan yang kelihatannya menguntungkan pada pandangan mata biasa untuk mengutamakan urusan-urusan tertentu akan terjawab secara automatik. kata-kata yang panjang lebar sudah tak diperlukan untuk memberi penerangan.

jadi, ayuh beranikan diri anda berdaftar dengan mana-mana madrasah tarbiyyah dan manjakan diri anda dengan kemanisan yang bakal menyusul.


banyak dah merepek nih..(~.~)。o00○
sekian saja,
salam tarbiyyah bersulam CINTA .