ya Rabb..

Thursday, March 17, 2011

anjingkanlah dirimu


hari ini menonton media luar, tersenyum dalam penuh rasa kepahitan.
senyum untuk memujuk hati supaya tenang.
menelan kepahitan atas beberapa ketidakpastian.

US mengarahkan rakyatnya berada diluar radius 80km dari reaktor nuklear ketika kerajaan Jepun hanya mengarahkan semua berada 20km dari reaktor Fukushima yang terbakar.

wikileaks menyatakan Jepun belum mengambil langkah yang benar-benar serius untuk membendung bala radiasi.

televisyen tempatan melaporkan hingga saat ini 800 trip helikopter telah dikerahkan untuk menuang 750 tan air ke dalam reaktor-reaktor yang terlibat.

melihat pada visual di televisyen, kelihatannya seperti air yang dituang bagi menyejukkan reaktor atau memadam kebakaran yang tersisa tampak mustahil. tapi itu sudah cukup menunjukkan bahawa mereka berusaha sehabis baik. semua yang terlibat dalam proses tersebut berisiko terdedah kepada radiasi yang boleh membawa kepada kematian. ketika orang lain berpusu-pusu meningkatkan jarak antara batang tubuh mereka dengan reaktor kepada 20km, 30km, 50km dan seterusnya, ada manusia yang sanggup mengambil risiko berada kira-kira 20-30 meter betul-betul atas reaktor yang diselubungi asap. ia bukan asap yang biasa tetapi asap yang penuh berisiko. tapi, mereka adalah orang yang sanggup berkorban. mereka adalah hero! bukan ultraman.

ketahuilah situasi sebenar. berfikirlah dengan tenang. supaya yang risau dan runsing memahami dan mampu tersenyum lega


=) ^_^ (^。~)


berdasarkan update fb dan twitter rakan-rakan, sudah ada yang mula bergerak ke nishi-nihon, ada yang dah membeli tiket pulang ke Malaysia dan ada yang diarahkan pulang oleh penaja masing-masing. pantas sekali!

pagi tadi seorang rakan berkongsi sebuah video clip di fb..



sesuatu untuk direnungkan..

madrasah manakah yang mendidik anjing ini?
berapa lamakah anjing ini saling mengenali?

anjing yang tidak berakal masih punyai jiwa yang kasih dan menuntut kebersamaan dalam susah dan senang; apakah cara kita melarikan diri/menyelamatkan diri adalah lebih mulia dari tindakan anjing tersebut ? tidak dapat dipastikan sama ada anjing tersebut sudah saling mengenali atau tidak sebelum tsunami melanda mereka, tetapi nilai yang ada pada anjing tersebut sangat menyentuh jiwa.

anjing bertompok tidak melarikan diri untuk mencari perlindungan keselamatan tetapi masih setia di sisi anjing putih untuk menarik perhatian para penyelamat. kelihatannya seperti anjing putih sudah mati pasa awalnya. tetapi kemudiannya jurukamera menyedari bahawa anjing putih tercedera. mungkinkah anjing bertompok tersebut sedar yang si anjing putih sudah ketiadaan kudrat untuk menyalak dek kerana kecederaan bagi menarik perhatian penyelamat membuatkan ia terus menunggu di situ. hanya Allah dan anjing tersebut memahami bahasa 'keanjingan' yang tersembunyi dari pengetahuan manusia.

bukanlah untuk menuding jari mengatakan mengatakan yang cabut lari balik Malaysia lebih hina dari anjing, tetapi ada nilai kemanusiaan yang perlu ditukar ganti dengan nilai keanjingan kalau semua beranggapan cabut lari balik ke Malaysia adalah langkah terbaik. masih ada langkah alternatif untuk kita mengelakkan diri menjadi lebih hina dari anjing.

bagi yang sudah pulang atau sedang merencanakan perjalanan pulang, silakanlah. aku tiada masalah dan halangan untuk itu. setiap orang punya alasan tersendiri. tapi iringilah kepulangan dengan doa dan nasihat berguna kepada rakan-rakan yang ditinggalkan. atau sekurang-kurangnya nyatakanlah pelawaan kepada kawan-kawan yang bakal ditinggalkan untuk turut serta ke 'tempat selamat' yang ingin/bakal kita tujui walaupun sekadar ajak-ajak ayam. moga-moga sisi kemanusian kita tidak terpadam di mata mereka yang banyak membantu semasa kita senang di sini.


LUPAKAH KITA

kenangkan kembali ketika mula-mula membuat keputusan untuk datang ke Jepun dahulu. beberapa tahun dahulu, ketika ada diantara kita yang zero langsung tentang hiragana, katakana dan kanji, apakah kita membuat keputusan untuk ke bumi Jepun ini tanpa mengetahui bahawa ia memang negara yang dibayangi risiko bencana alam. kalau perkara risiko bencana alam tiada dalam pertimbangan lantaran tiada pengetahuan tentang itu, bolehlah ambil sijil PMR masing-masing dan padamkan subjek Geografi dari senarai. boleh??
bukankah juga pada tahun 2004, sehari sebelum diumumkan keputusan PMR, tsunami telah memperkenalkan dirinya kepada rakyat Malaysia dengan menstruktur semula topografi beberapa pantai di semenanjung dan meragut ribuan nyawa. lupakah kita tentang perkataan 'tsunami' yang berasal dari negara Jepun dan terus digunakan di seluruh dunia. tidak pernah bertanya kenapa sampai seluruh dunia menggunakan perkataan Jepun tersebut?

apakah kita masih lupa tentang risiko tsunami ketika menjejakkan kaki ke sini? mustahil untuk lupa bukan? dari sekecil-kecil gempa bumi yang mengusik, bayangan tsunami senantiasa ada dalam benak. justeru, ketika pengetahuan tentang tsunami wujud dalam benak fikiran, apa faktor yang memberanikan kita terus bermastautin, belajar, berkaraoke, bermain bola, ber-reunion dan berbagai-bagai 'ber' lagi ?? faktor apakah??

bagi aku secara peribadi, we are all aware about the disasters thingy. cumanya yang memberanikan diri menjejakkan kaki di sini adalah faktor kepercayaan kepada Allah. percaya bahawa Allah telah mengatur daripada sekecil-kecil urusan sehingga sebesar-besarnya. kerana percaya bahawa segalanya telah ditetapkan; di bumi mana kita akan menghembuskan nafas terakhir, penyakit apa yang akan menyapa kehidupan, dengan siapa akan kita berhadapan, kerisauan apa yang bakal mengetuk hati, dari celah mana rezeki datang dan lain-lain hal lagi membuatkan kita terus berani kekal di sini. semuanya sudah ditanam dalam diri kita semenjak mengenali rukun Iman ke-6; percaya kepada qada dan qadar!
justeru adakah yang perlu dirisaukan lagi? kelihatannya seperti tiada bagi mereka yang PERCAYA.


terkenang dialog tahun lepas dengan orang beberapa junior nihonjin yang bertanya,
"kalau berlaku perang di Jepun, ketto nak balik Malaysia or tinggal sini?"
dengan mudah aku jawab
"balik laaa kalau boleh.family saya semua kat Malaysia kan..taknak ah mati sorang-sorang di sini..kenapa?"

waktu itu, suasana agak tegang antara Korea Utara dan Korea Selatan. 'perang singkat' berlaku antara Pyongyang-Seoul. kapal tentera masing-masing dibom dan ada beberapa penduduk awam terkorban.semua orang bercakap pasal perang sebab hari-hari televisyen menunjukkan berita pasal perang.

"nak ikut!!" kata seorang junior.
yang lain pun cakap "nak ikut!!",
sambil angkat tangan buat muka sengal+tahan gelak. lawak betul budak-budak nih

"passport ada?? wakaka"
sengaja usik budak-budak ni sambil cakap kat diorang,
"family korang kan kat sini, duduk la sini lawan dengan musuh.kalau semua ikut pergi Malaysia, sapa nak jaga keluarga. sapa nak protect Nihon?hahaha " jawab aku dalam nada bergurau.
bukan menyatakan ketidaksudian tetapi sekadar mengusik sambil menasihati. semua gelak-gelak sambil cakap aku kedekut..haha
pastu tetiba ada kawan cakap
"ooo..Jepun aman nak duduk. perang nak lari.mana boleh.kena sama-sama la lawan musuh..hahaha.busuk punya orang..hahaaha"
nah..aku dicop kusai ningen.wahaha.so aku jawab je la
"ok2..nanti kita lawan sama-sama.lepas menang balik Malaysia sama-sama..haha"
memang suasana ketika itu penuh dengan gelak tawa sebab bukan peperangan sebenar. walaupun perkara tersebut boleh dikategorikan persoalan pelik bagi aku, aku dapat merasakan ia adalah rasa kebersamaan yang perlu ada bagi setiap orang.

jadi berbalik kepada bencana yang menimpa Jepun sekarang, apakah patut kita melarikan diri?
mungkin ada yang akan berkata "radiasi bukan benda yang boleh dilawan macam perang. tunggu apa lagi, cabut lari la!". or mungkin akan ada yang berkata "wakayama tak kena boleh ar sembang kemaih macam orang baik" hahaha..sebenarnya aku sendiri tiada pendirian yang benar-benar teguh dalam hal ni. kalau diarahkan balik, perlu balik la kot. sebabnya kedatangan aku ke sini pun berhantar. kalau disuruh balik oleh orang yang menghantar, apa boleh buat kan. kalau secara tetiba nak balik dengan alasan nak elak radiasi atas kehendak sendiri, insyaAllah tak kot. langsung tiada dalam perancangan.

OK! after all the lawak bodoh, caringness, friendliness, senyuman manis, muka sengal, kudaranai hanashi, the sense of belonging dan berbagai-bagai lagi yang kita dapat dari orang Jepun, sanggupkah nak tinggalkan mereka ketika keadaan sangat tersepit ketika ini?
mana rasa kebersamaan yang sering disemai dalam kem-kem kepimpinan atau kem-kem motivasi semasa kita di alam sekolah menengah ?
pilihlah untuk menjadi manusia atau yang lebih teruk dari anjing tersebut.
sekurang-kurangnya, anjingkanlah nalurimu wahai manusia yang sudah terlalu lama bersenang!

fikir-fikirkanlah..



"nobody can see other's mind but everybody can see kind thoughtfulness"

"nobody can see other's feeling but everybody can see kind consideration"

4 comments:

..Adam Asmararep.. said...

erk? rukun islam ke -6? hang biaq betoi ket.....

kikikiiii....

ket syakirahim said...

rukun iman.wow big mistake.thnks

..Adam Asmararep.. said...

no worries mate!

Daraini Binti Oyot said...

waaaa...kaya...maaa..cool aye!