ya Rabb..

Wednesday, December 22, 2010

tazkirahkah ini??

ohoho..malam ni rasa nak menulis lagi..
aku pun tak ada jawapan sebab apa la rajin sangat aku menulis kat sini kebelakangan nih..
ribuan ampun dan maaf bagi yang tak selesa dengan tulisan aku..haha

eh lupa, assalamualaikum wbt..

malam ni tetiba rasa nak kongsi satu pengalaman yang baru aku lalui lebih kurang sebulan lepas.mungkin akan mempamerkan kesalahan dan kelemahan diri sendiri, tapi oleh sebab pengalaman nih aku rasakan berguna untuk direnung-renungkan dan dijadikan iktibar, hati aku tergerak untuk kongsi dengan semua.

sebenarnya yang lebih membuatkan aku teringat peristiwa ni adalah kerana petang tadi lepas kelas,terserempak dengan sorang member dan sembang-sembang.takda la sembang-sembang kat cafe.cuma sembang-sembang sambil jalan ke tempat parking skuter.rasanya dah hampir 2 minggu aku tak sembang dengan yuma(nama member aku).yuma ni course lain dari course aku.aku kenal dia pun sebab sama-sama main hoki untuk universiti.tadi dia ada ajak aku pergi main snowboard dekat Shiga-ken 31 Disember dan 1 Januari nanti.boleh sambut new year dalam salji katanya..hahaha.

tapi aku menolak dengan baik dan bagitau dia aku dah ada rancangan sendiri untuk cuti kali ni.lepas sampai kat tempat skuter tak sangka pulak skuter kami parking sebelah-menyebelah dan sorang lagi member(umemoto) parking depan motor aku.so sambung sembang lagi 10 minit camtu dan masing-masing balik.


yuma


umemoto


waktu atas moto tadi baru aku teringat kisah antara kami lebih kurang sebulan lepas.rasa macam nak gelak sorang-sorang pun ada.segan pun ada.bersalah pun ada jugak.macam-macam rasa.yang penting bukan siakap 3 rasa..ik2
ok2.serius2..

rasanya pelajar-pelajar kat jepun semua kenal AKB48 kan??
kalau tak kenal memang rumah takde tv atau jenis langsung tak pernah tengok tv la kan.takpun tak pernah sembang/gosip2 dengan member nihonjin.or tak pernah pergi konbini(convenience store)..haha

ok lah,aku ringkaskan ceritanya dengan menulis balik dialog antara aku dengan member-member aku sebulan lepas.latar tempatnya adalah bushitsu(club's room).latar masanya adalah selepas habis training hoki..macam SPM daaa main latar-latar nih

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

#(junior aku bertanya sambil tunjuk gambar poster salah sorang ahli AKB48 dekat dinding bilik)
yoshiya: ketto-san, di Malaysia ada tak pompuan comel macam nih??

ket: comel macam nih kat mana-mana pon ada..hahaha

yoshiya: serius??bukan perempuan Malaysia kena pakai macam orang perempuan Arab ke?
#junior aku bertanya sambil buat gaya bungkus kepala dengan baju

#tak sempat aku jawab,member lain menyampuk

yoshito: hoi, ketto! ko mana boleh tengok gambar macam nih!nanti tuhan marah!

kenta: hoi, ketto! shukyo no ruru chanto mamoruyo! (sila patuhi peraturan agama!)

#aku diam sambil cuba untuk menguntumkan senyuman pahit.member-member lain suka dan gelak-gelak tengok aku 'terkena'

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

-perbualan tamat dan semua sembang bab lain-

seriusly aku rasa macam kena tumbuk bertubi-tubi dengan kata-kata 'shukyo no ruru chanto mamoruyo!' tuh.dalam hati aku maki-maki "demn sungguh budak-budak nih"..

tapi lepas balik umah dan solat isya, aku terfikir balik apa yang member aku cakap tu memang betul pun.walaupun memandang aurat orang lain hanya dosa kecil,tapi ia adalah muqadimah terhadap kemudaratan yang lebih besar or berlakunya dosa-dosa besar.

memang aku salah dalam hal nih.mungkin ni tazkirah dari Allah kepada aku melalui hambaNya yang bukan muslim supaya aku sedar.teringat aku kata-kata ustaz azhar idrus,"kebenaran ni tak nanti keluar dari mulut ulama',kalau keluar dari mulut lembu pun kita kena terima.."
hurm..aku yang lalai.apa yang terbit dari mulut member aku tu memang kebenaran walaupun dia bukan seorang muslim.aku yang tersilap dan lalai dalam mentafsir apa itu dosa.mungkin sebab dah terbiasa a.k.a NORMALISASI!!

#poster tersebut adalah gambar salah sorang ahli AKB48 dengan gaya dan pakaian yang sangat seksi.sebenarnya memang dah ada lama dalam bushitsu.bukan satu jenis je.ada dalam 3 atau 4 keping rasanya yang dilekatkan kat dinding bushitsu.aku pun sebelum nih buat tak layan ja kat poster macam tuh.nampak buat macam biasa ja.takda la pi perhati rapat-rapat.tetiba hari tu junior aku pi tanya pulak.aku pun jawab je laa

sebenarnya apa yang mendasari kata-kata kawan aku tuh dah lama sangat aku jelaskan kat sesetengah member bukatsu(kelab) aku sampai aku sendiri hampir terlupa yang aku pernah bagitau kat diorang apa yang aku boleh buat dan apa yang aku tak boleh buat dalam hidup.aku pun tak sangka ada yang masih ingat tentang apa yang aku cakapkan satu masa dulu.siap ingatkan aku semula!
kuat ingatan member aku nih tentang penerangan berkenaan menjaga pandangan yang pernah aku berikan.

kisahnya begini..
masa seminggu pertama aku join team nih,time habis training ada sorang senior tahun 4 bertanya kat aku tentang awek.dia tanya sekarang ni ada awek tak?aku jawab la takda sebab memang takda pon.dia buat muka terkejut dan cakap takkan umor 21 takda awek.aku pun cakap je la "pernah je ada dedulu".haaa.pastuh dia bagi soalan killer.dahtu dah berapa kali buat hubungan seks dengan awek dulu tuh??aku jawab je la sekali pun tak pernah.bukan setakat hubungan seks, pegang tangan dia pun tak pernah!serius dia gelak sambil cakap aku tipu.so aku terpaksa la explain kat dia satu persatu.panjang la ceritanya kalo nak story satu persatu..last-last dia tanya,dahtu apa tujuan bercinta kalau bukan untuk seks?tujuan cinta tu kan hubungan seks!

aiyooo..waktu tuh baru aku tersedar bahawa aku sedang berbicara dengan orang yang berlainan cara hidupnya dengan aku.bukan setakat tu saja,cara kami memandang kehidupan pun sangat berbeza.matlamat hidup apatah lagi.so aku perlu berbicara dengan bahasa yang berbeza dari kebiasaan.maka terjadilah perbicaraan antara aku dengan kawan-kawan yang lain tentang hubungan antara lelaki dan perempuan dalam islam, apa yang boleh aku buat,apa yang tak boleh aku buat, serta macam-macam lagi termasuk la bab menjaga pandangan.

sampai ke satu tahap salah sorang bertanya kat aku, dahtu,kalau ada perempuan lawa n seksi datang dan cari kita dan ajak buat hubungan takkan nak tolak??.."tolak je laa" aku bagi jawapan mudah.pastuh member lain cakap mesti aku bohong.."balik rumah mesti beronani nih" katanya..istighfar panjang aku dalam hati time tuh.fuhh..terpaksa aku teruskan lagi perbicaraan sebab peluang untuk aku 'mendedahkan' perkara-perkara yang sepatutnya diorang tahu tentang aku dah terbuka luas.aku yakin diorang akan faham segala tindakan aku selepas nih kalau penerangan sudah mencukupi.pastu aku cakap la lagi, onani pun tak boleh.Allah tak benarkan.tu peraturan agama saya..Ooooo..semua wat muka kagum.pastu keluar soalan lagi.."dahtu, apa yang ketto boleh buat bila jadi macam tuh!??(maksudnya bila ada desakan ke arah maksiat)"..sengaja aku bagi jawapan yang mengundang ketawa berdekah-dekah antara member aku.jawapan aku adalah "gaman shika nai wa!!(BERTAHAN!!)

serius ramai antara diorang yang gelak dan cakap mustahil nak bertahan kalau dah sampai jepun nih.pompuan jepun seksi oooo kata sesetengah member aku..mana boleh tahan kalau 4 tahun kat sini.aku senyum je la..lagi lucu bila ada yang bertanya berulang kali aku ni serius ke cakap macam tuh.mustahil hanya dengan beralasan 'Allah tak benarkan' aku boleh bertahan.4 tahun bukan sekejap."lagipun Allah kan takda kat jepun.Allah ada kat Malaysia kan??" nasihat sesetengah member yang bertujuan mengajar aku 'keseronokan masa muda' yang perlu dicuba.alang-alang datang jepun kannnn kata sesetengahnya.

aku kadang-kadang rimas dengan usikan nih.nak marah pun ada,tapi aku selalu ingatkan diri aku bahawa orang jepun ni adalah masyarakat yang tertutup dari dunia luar.apa yang diorang paham tentang Islam adalah Islam itu terrorist(most of them la).apa yang media dedahkan itulah yang diterima.nak jadi best lagi media tentang Islam banyak bersumber dari amerika kan.

pastu diorang anggap apa yang diorang buat pun orang lain buat..aiyaaa.susah betul laaa(so jangan mengaku anda ada awek/pakwe dengan nihonjin kalau tak mahu diorang berfikir yng 'buruk' tentang anda)
hurm..perlukah diajar kawan2 nih cara memandang kehidupan??
-[KIV dulu]-

aku pernah story pasal benda nih kat member aku(malaysian).dia cakap tak payah join la dengan orang macam tuh.membahayakan diri ja.
-aku simpan sebentar nasihat tersebut-[fullstop]


berfikir tentang NORMALISASI..
well,aku rasa perkara ni dah berlaku terhadap aku.korang macam mana??.ni bukan normalisasi yang biasa-biasa.ini adalah normalisasi terhadap DOSA.mungkin kalau kalau kat Malaysia, bila melihat perempuan seksi or berpakaian tapi bertelanjang,kita mampu mengalihkan pandangan ke arah lain(sekurang-kurangnya).tapi bila dah bergelumang dalam masyarakat yang majoritinya 'berpakain tapi bertelanjang' nih,arah mana lagi nak dihalakan pandangan kita nih??nak tunduk bawah?logik dalam beberapa hal.tapi kalau terlanggar orang lain jangan terkejut kalau didakwa sebagai gangguan seksual(konon2nya kita sesaja langgar orang tu untuk ambil kesempatan).lama kelamaan, melihat makhluk-makhluk berpakaian tapi bertelanjang hari-hari,membuatkan hati kita macam dah tak rasa bersalah or berdosa.masuk konbini sudah laaa.kita tak cari pun gambar pelik-pelik tapi memang terpampang di muka depan majalah kan.bukan majalah orang dewasa pun.komik-komik biasa pun guna gambar perempuan seksi nak mampos di cover muka depan.

fikir-fikir balik kan..kadang-kadang hati kita tak sempat pun nak membenci benda-benda tuh walaupun kita semua sedar BENCI itulah selemah-lemah iman yang boleh kita persembahkan kepada Allah.lebih malang lagi bila ada yang beli komik2 or majalah2 tersebut kan..aku yakin la yang membeli bukan nak tengok perempuan tu pun kan??kan??orang nak baca yang kat dalam komik.bukan nak tatap cover depan.tapi terpaksa tengok jugak sebab benda tuh kat muka depan.huhu.


persoalannya...
terselamatkah iman kita??
yakin iman kita akan terselamat kalau dengan untuk 'membenci' pun kadang-kala kita terlupa?
semoga Allah terus memelihara kita dengan menghantar tazkirahNya dalam pelbagai cara dan medium pengantara.semoga kita selamat dari sekecil-kecil dosa sehingga sebesar-besarnya.ameen

mari berfikir tentang hal ini!
berhati-hati dengan NORMALISASI DOSA walau hanya dosa kecil.
-pesan buat sahabat dan diri-


sedikit buah tangan untuk yang di luar jepun:





jya,
aijyo tappuri~
-ketto-

2 comments:

Unknown said...

huhu..
xsangka begitu mencabar sekali kehidupan di jepun kan?
semoga terus bertahan ya ketto!
:D

ket syakirahim said...

arigato hani!