ya Rabb..

Saturday, December 18, 2010

incik,semoga berjaya!!

assalamualaikum..

hari ni 18 Disember, ulangtahun kelahiran abah.

segala pujian ku panjatkan kepada ilahi atas nikmat umur yang telah diberikan buat abah.syukur dan puji juga atas nikmat iman dan islam yang Allah telah kurniakan kepada abah sehingga saat ini.

tiada kalam atau madah indah yang dapat dinukilkan melainkan doa-doa yang tidak putus aku panjatkan kepada Allah agar terus memberkati usia abah.tidak dilupakan doa agar Allah mengampunkan segala dosamu dan segala dosaku terhadap dirimu.seterusnya aku juga memohon agar kebersamaan yang ada antara kita terus subur dan mekar.juga diharapkan segala jurang perbezaan pendapat yang kadang kala wujud di antara kita dapat dikecilkan sehingga ia terus hilang.ameen

kadang kala anakmu ini gagal menafsirkan maksud dan kehendakmu.maafkanlah kekhilafanku

kadang kala anakmu ini juga bermasam muka dalam beberapa hal.maafkanlah kelemahan anakmu ini menguruskan emosi.

banyak suka dan duka kita bersama.ada ketika aku ketawa dan tersenyum bila mengenang balik apa-apa yang pernah berlaku antara kita.ada ketikanya juga aku jadi terharu, sedih, marah, malu dan juga ingin berkonfrantasi denganmu bila terkenang segala kenangan kita.

terlalu banyak jasa yang abah taburkan dalam membesarkan, mendidik dan melayan segala kerenah anakmu yang susah difahami ini.andai hutang jasa perlu dibayar ketika didunia ini memang aku mengaku awal-awal lagi perkara itu di luar kemampuan diriku.

dengan bertambahnya umur abah hari ini, fahamlah aku bahawa masa untuk kita bersama semakin berkurang.masa untuk kita membina kenangan juga semakin sedikit.ditambah dengan jauhnya jarak antara kita buat masa ini.ya, aku sedar pada setiap pertambahan saat, jam, hari, minggu, bulan dan tahun kita masing-masing mendekati perpisahan.antara kita tak jelas siapa yang akan ditinggalkan dan siapa yang akan meninggalkan.

entah kenapa aku sangat terkesan dengan rumus kehidupan yang pernah sahabat aku bekalkan satu masa dulu iaitu;
[pertambahan umur = pengurangan tempoh hayat di dunia]

dan hampir keseluruhan pesanan itu aku sertakan dalam memberi ucapan tahniah kepada insan-insan yang menyambut ulangtahun kelahiran.dan hari ini abah tak terkecuali untuk menerimanya.harap dapat menerimanya dengan dada yang lapang.bukan nak takutkan abah tapi sekadar satu tazkirah..boleh kan??abah kan suka dengar tazkirah.hehe

mengenang perbualan semalam, kalam terakhirku kepadamu hanya satu pesanan ringkas; SEMOGA BERJAYA!!
(tak pasti abah dengar atau tidak sebab abah tengah fokus pada tv kan waktu tue)

semoga abah benar-benar faham 'berjaya' yang aku maksudkan semalam.

sedikit buah tangan untuk abah dari anakmu yang jauh..


SENTUHANMU

terpanar aku pada sentuhan keramatmu
mengheret aku mentafsir memori silammu
dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

surut dedarku pada usapan manteramu
tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

oh ayah..
tak pernah ku tanya
kemana tumpahnya keringatmu

oh ayah..
tak pernah ku hitung
berapa banyak kerutan di dahimu
yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
yang sedaya ayah laksanakan

kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

tak terkuis dugaan menduga
apalagi takdir yang menerpa
aku mengharap bukan menolak
apalagi cuba melupa

lestari kasihmu tanpa batasan
sempadan waktu yang memisahkan
abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
sentuhanmu amat bermakna..






anakmu,
muhammad syakir @ abg cik
love~

No comments: