ya Rabb..

Saturday, December 18, 2010

revision + kongsi = _______?

salam rindu dan sayang untuk semua..

lama blog ni ditinggalkan bersarang labah-labah dek kerana pemiliknya ada banyak hal yang perlu diuruskan.hal jiwa.hal akademik.hal persekitaran dan lain-lain hal.so malam nih gotong royong blog skit.hehe

so,malam minggu macam nih nak share something yang bagi aku ada manfaat.tak tahu la kalau korang yang nak membaca rasa benda nih tak bermanfaat sangat.aku tak paksa pun korang untuk mengatakan tulisan ini bermanfaat.

sebenarnya post kali ini tak lebih dari perkongsian antara seorang muslim dengan muslim yang lain.mungkin rasa manfaat yang aku rasakan wujud tu akan lebih terlihat dalam minda dan jiwa pembaca sekalian bila kita meletakkan tulisan aku ni kepada satu asas iaitu PERCAYA.

dipendekkan ceritanya begini.baru nih aku baca quran macam biasa la.lepas maghrib, baca sehelai+tadabbur makna.tadabbur je.bukan menafsir ayat.rasanya semua dah cukup dewasa untuk membezakan antara tadabbur dan tafsir kan.so tak perlulah dijelaskan definisi perkataan tersebut kan.so baru-baru nih aku dah sampai ke surah ke-8 iaitu surah Al-Anfaal.bila baca je ayat kedua surah ni aku teringat pada satu tazkirah yang pernah diberikan oleh seorang ustaz masa aku kat Malaysia dulu.kejap lagi aku cerita sedikit demi sedikit tentang tazkirah ustaz tersebut.sekarang jom kita tengok dulu maksud ayat nih.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya), GEMENTARLAH hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah."[Al-Anfaal 8:2]

dah baca kan??

ok sekarang ni nak kongsi plak apa yang aku rasa(at that time) bila baca ayat nih.bila baca dan fahami ayat tu kan,rasa macam jauh sangat diri ini dari kesempurnaan iman.macam tertanya-tanya plak adakah aku ni masih tergolong dalam golongan 'orang-orang beriman' yang dimaksudkan dari maksud kalamullah di atas.dalam ayat tuh menyatakan salah satu ciri orang yang beriman adalah gementar hatinya bila disebutkan nama Allah.

hurm..sebab apa aku cakap macam tu?bukankah terlalu over untuk aku berfikiran macam tuh??bukankah aku dah diajar bahawa iman tu ada pasang surut.ada naik turunnya.so kena berusaha la kan memperbaharui dan meninggikan iman supaya aku tergolong dalam golongan 'orang-orang beriman' dalam ayat tuh.aku sepatutnya boleh menyedapkan hati aku dengan berhujah kepada diri sendiri bahawa hakikatnya iman manusia macam aku nih memang akan turun naik.memang ada masanya akan terasa sangat manis dan ada kalanya tak dapat dikesan ke mana hilangnya kemanisan tu.itu NORMAL!!

tapi bila aku bertanya pada diri aku ke mana hilangnya GEMENTAR tuh.aku jadi kelu.tak jumpa cari, bila dan di mana aku cicirkan rasa gementar tuh.mungkin kita akan rasa kecut dan gementar bila melakukan kesalahan dan kita sedar kesalahan kita tu dalam pengetahuan orang atasan kita,dalam pengetahuan pihak berkuasa yang boleh mengenakan denda terhadap kita atau macam-macam jenis orang lagi la.tu adalah contoh gementar sebab kita melakukan kesalahan kan.

setuju??

kalau setuju, dipersilakan meneruskan pembacaan..

tapi bila berbicara seorang diri bab gementar nih,aku teringat semula tazkirah oleh al fadhil Ustaz Sidek Noor tentang bab gementar nih.rasanya aku dengar tazkirah beliau tentang hal nih sebelum aku menjejakkan kaki ke Jepun lagi.segala puji bagi Allah yang mengingatkan aku kembali tentang tazkirah tersebut.semoga isi kandungan tazkirah tu akan segar dalam hati aku dan pembaca sehingga kita dipanggil menghadap Allah Rabbul Jalil.ameen.

dalam tazkirah ustaz, beliau ada menyatakan dua contoh untuk aku dan hadirin yang lain berfikir sendiri seterusnya menilai dan meletakkan diri kami di posisi mana yang sesuai.kata beliau "hampa pikiaq sendiri la diri hampa dok kat mana!!"

contoh pertama
kita ada seorang kawan.kawan yang sangat baik dan kita percaya 200% dengan dia.memang kawan kita ni tak pernah tipu kita,tak pernah khianat kepada kita dan tak pernah buat benda-benda tak elok kepada kita.pendek kata kawan sehidup semati yang memang dipercayai la.satu hari dia datang rumah kita dalam keadaan tergesa-gesa dengan muka serius cakap "wei aku dengaq depa kata POLIS dok cari hang merata dah.depa nak tangkap hang!!hang ada buat kes apa??"
waktu tu apa kita rasa??mesti jantung kita berdegup 'dup-dap dup dap' dan rasa cuak.GEMENTAR.ketaq(kata org kedah.haha) dan sebagainya kan??

ok contoh kedua dari ustaz..
kita tengah buat kerja.tak kisah la kerja apa pun.baca buku ka.beli baju ka.tengok tv ka.tengok bola ka.tengok wrestling ka.dengar lagu ka.apa-apa je la.tengah kita buat kerja kita tu kan, kita dengar bunyi azan.bunyi azan tu memang dah sampai ke telinga kita dan kita memang dengar dan sedar, "oh, dah azan.masuk waktu dah" kata kita dalam hati.alhamdulillah kita sedar azan tu menandakan masuknya waktu solat.TAPI!!ada tapi nya, adakah hati kita GEMENTAR,takut dan ketaq bila dengar kalimah ALLAH AKBAR berulang kali??or kita sekadar dengar nama Allah beserta sifat Maha BesarNya dengan rasa yang biasa.tiada rasa takut.tiada rasa bimbang or GEMENTAR mengiringi pendengaran kita.

seterusnya ustaz cakap beliau yakin rata-rata hadirin yang ada(waktu itu) memang mengalami situasi nih.dan aku tak nafikan kenyataan ustaz tuh.memang aku tergolong dalam golongan ini.walaupun belum pernah dikehendaki atau dicari oleh polis,aku yakin kalau kejadian macam contoh pertama tu berlaku memang aku akan ketaq+gementar!!tak payah polis la beb..waktu kat sekolah dulu kalau dengar ada warden panggil pon dah mula gelabah fikir apa salah aku dan apa alasan terbaik untuk diberi nanti..haha.begitu juga bab contoh kedua ustaz tu, memang aku pon akui aku tak pernah ada rasa takut dan gementar bila dengar azan.biasa-biasa ja.kadang-kadang gagahkan diri menghadirkan solat berjemaah dan kadang-kadang meneruskan kerja yang sedang dibuat.

korang bagaimana??

①adakah sama macam aku??

kalau sama macam aku,mari kita cari dan kutip balik GEMENTAR seorang hamba yang dah hilang dan gugur dari diri kita.mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan orang yang beriman.
jangan sampai kita takut dan gentar kepada yang tak sepatutnya.jangan sampai kita tercicir dari tuntutan untuk menjadi golongan beriman dalam ayat diatas.apakah polis atau warden atau selainnya lebih kita takuti berbanding Allah??jangan biarkan perkara ni berterusan.jom berusaha

②kalau tak sama macam aku,tahniah!! dan silakan istiqamah menjaga anugerah rasa GEMENTAR tersebut.ajarkan aku dan orang-orang sepertiku untuk turut gementar!

bila difikirkan balik,rasa GEMENTAR yang menjadi ciri untuk membolehkan aku menempatkan diri dalam kalangan orang-orang yang beriman adalah mengenal Allah!
betullah orang selalu cakap 'awaluddin makrifatullah' yang membawa maksud 'awal-awal agama itu adalah dengan mengenal Allah.'
ternyata aku masih belum benar-benar mengenal Allah.
aku memilih untuk mengutamakan perkenalan dengan perkara lain secara serius berbanding mengenali Allah.mungkin kenal,tapi sekadar kenal yang biasa-biasa.kenal yang belum mampu menghadirkan GEMENTAR;syarat untuk membariskan diri aku dalam saf orang-orang yang beriman!

moga tulisan ini akan sentiasa jadi tazkirah untuk diri aku dan kamu.

sekian.
segala yang baik dari Allah.kekurangan adalah atas kelemahanku




#isikan ruangan "______?" dengan perkataan yang sesuai.
yang ada dalam benak aku untuk diisi adalah "jom bertindak"

No comments: